Gaya Hidup Sihat


  1. Makanan makanan yg seimbang - Amalan pemakanan yg seimbang memang perlu diutamakan. Makanan yg kurang berkhasiat perlu dikurangkan atau leboh elok klu dielakkan.
  2. Minum air secukupnya - Minum air suam atau air masak yer, bukan air manis atau air berkarbonat. Pengambilan jus buah-buahan yg segar pun elok klu diamalkan. Tapi kena rajin buat sendiri, sbb yg dijual kedai tu dah di tambah dengan gula.
  3. Bersenam - Kalau nak sihat, kenalah rajin bersenam. Berjogging, berjalan kaki atau berbasikal pun memang elok untuk kesihatan dan menambah stamina.
  4. Buat sesuatu yg kita minat - Bila kita melakukan sesuatu aktiviti yg kita minat, kita akan rasa lebih ceria dan bersemangat. Pastikan aktiviti tu bermanfaat.
  5. Kawal berat badan - Berat badan kenalah di kawal, tak boleh berlebihan dan tidak boleh juga kurang. Pastikan berat badan bersesuaian dengan ketinggian kita. Klu rasa berat badan dah berlebihan, boleh dapatkan Panduan untuk menurunkan berat badan secara sihat. 
  6. Pengambilan supplement - Pengambilan supplement penting terutamanya untuk yg sentiasa sibuk sampai kadang kala tidak sempat nak makan atau kurang sihat.
  7. Rehat - Sesibuk mana pun, kita perlu ada masa untuk berehat. Sekali sekala tu bolehlah bersantai atau bercuti untuk menghilangkan stress dan kepenatan.
  8. Tidur - Pastikan waktu tidur mencukupi. Tidur terlalu byk pun tidak elok juga sbb badan kita akan terasa letih.
  9. Berfikiran positif - Sentiasa bersangka baik. Dengan berfikir positif, hidup kita akan terasa lebih ceria.
  10. Pemeriksaan kesihatan - Lakukan pemeriksaan kesihatan sekurang2nya setahun sekali. Pemeriksaan kesihatan ini penting untuk kita ketahui tahap kesihatan kita.
Mudah-mudahan dengan mengamalkan 10 langkah ini, kita akan berjaya mengamalkan gaya hidup yg lebih sihat. Tapi yg penting jgn tinggal solat. 



    2 comments:

    Mummydearie said...

    Aduhai, sejak kebelakangan ini memang tak cukup tidur. Asyik aje tak boleh lelap mata. Yang best tu, agak-agak lepas Isyak dah mengantuk. Bila tertidur, boleh terjaga pulak tengah malam dah tu tak tidurlah sampai Subuh!

    Tahun depan nak start dietlah. Hehehe ...

    Lyn Yusoff said...

    MD,
    Lyn pulak lately ni mmg tidur awal. By 10pm paling lewat dah tidur except weekend.
    bdn pun fresh bila bgn..