Perempuan

Pada suatu hari…

ISTERI : Abang, janji ek, takkan pernah sayang perempuan lain selain saya? 
SUAMI : Maaf, abang tak boleh janji macam tu.
ISTERI : Kenapa? Abang ada perempuan lain lah ye? (dengan nada terkejut)
SUAMI : Hmmm.. Abang mintak maaf. Abang takut suatu hari nanti dia muncul dan abang akan sayang dia.
ISTERI : Jadinya abang tak setia? (dengan nada cemburu)
SUAMI : Awak memang cantik tapi mungkin PEREMPUAN tu lagi cantik, mungkin dia akan selalu hiburkan abang waktu abang penat, sedih, marah. Mungkin Dia memang baik macam awak. Dia ada semua sikap macam awak. Macam yang abang inginkan.

Si Isteri tertunduk membisu. Sedih hati nya bukan kepalang. Melihatkan itu, si suami tersenyum lalu memegang tangan isterinya.

SUAMI : Abang akan sayang dia macam abang sayang awak. Suatu hari nanti dan Dia akan panggil awak, UMMI! Sebab tu abang tak boleh janji. In ShaAllah abang akan sayang anak perempuan kita macam abang sayang awak. Bahkan mungkin lebih. Dan mereka sama-sama tersenyum.

*******************

Sweet kan. Selain isteri, zuriat di dalam sesebuah perkahwinan juga satu hadiah yg tiada tolok banding nya. Anak2 yg bakal menceriakan setiap pasangan dlm apa jua keadaan pun. Mereka adalah amanah dari Allah S.W.T. Jaga mereka dgn sebaik2nya. Mereka adalah bidadari Syurga. Jika tidak dijaga amanah ini sebaik mungkin, jawablah di sana kelak.


4 comments:

Mummydearie said...

Alahai, so so sweet. Tapi sebelum sampai ke penghujung tu mahu aje membara dada bila dengar ada perempuan lain yang suami kita mungkin akan tersuka.

Lyn Yusoff said...

Mummydearie,
tu lah, lyn yg baca pun rasa hangin jugak ...

lily lotus said...

sweet sangat :)

Lyn Yusoff said...

Lily,
yup. sweet sgt :)