Dek Kerana Ini

My sis bought buah bacang. Kawan office dia yg bagi. Buah bacang ni klu makan gitu jer kitorang kureng skit. The best solution buat sambal belacan bubuh buah bacang.

Our menu for last weekend. My mum dah bagi idea awal2. You always the best Ma…. So bertungkus lumus lah anak beranak kat dapur. Sorang tumbuk sambal, sorang cuci kerang, sorang siang ikan. So complete. Sambil2 buat kerja tu perut melapar sungguh. Tak tahan dugaan ko. Rasa nak rembat jer masuk mulut. Tapi tak senonoh kan uolssss.

Cukup time, kita lunch dulu reramai.

IMG_0837 Ini dia sambal belacan campur buah bacang. Ya Allah menikam kalbu betul sambal ni. Bagai dipanggil2 jer. Mkn nasi panas2 pun sedap jugak. Berasap gak telinga. Pedas, sedap, terangkat.

IMG_0842 Dan partnernya ialah kerang rebus. Mmg terbaik uolssss. Memang sedap makan cicah sambal belacan bacang & nasi putih. Klu mkn cicah gitu jer pun awesome uolssss. Mmg terangkat habis wa cakap lu.

IMG_0839Ada jugak ikan pari bakar. Bakar manually ni. Tak guna pemanggang ajaib pun. Balutkan dgn daun pisang lepas tu bakar atas dapur. Baru lah dia tak kering & cantik jer. Tapi yg ni buat ratah jer sedap. Cicah gak dgn sambal belacan bacang.

Habis ikan, sambung makan kerang cicah sambal belacan bacang. Mmg kenyang lah lunch tuh.

Malam Lyn repeat sekali lagi. Sbb dinner tu my mum masak kari. I olsss tak berapa suka kari. So mkn lagi kerang & sambal belacan. Kali ni takde ikan. Mkn gitu jer. Sedap & repeat dua kali.

Ermmm mkn byk2 lepas tu sibuk badan dah naik. Takpe, weekend mmg tak leh diet. Masak sedap2 mane boleh diet kan. Klu nak diet kena tunggu weekdays jer. Ada ke gitu?? Takpe, janji ada niat nak diet. Hehehe


10 comments:

Rizziela said...

Sambal buah macang tu boleh buat saya tak tidur tau

Makan dengan nasi panas2 ajer pun dah cukup..tak payah lauk lain..lazattttt

Isteri kepada Suami said...

Assalamualaikum wbt...

Ohhh sofia tak pernah try sambal letak buah bacang tuh hehehe

selalunya seafood sofia cicah kicap cili hehehe...

regards,
Triplesmiley


Amanda Suria said...

Lyn buat along terliur la..sabar jer la....

Rasp said...

terkecur kecur i tgk gambar sambal bacang tu sis...
memang layannnnnn ooooo ...

Lyn Yusoff said...

Rizziela,
haah mkn gitu n nasi panas pun dah sedap yang.. teringin plak lagi.. hehehe

Lyn Yusoff said...

Sofia,
u must try dik..
sekali kena mmg menjilat jari.. hehehe

Lyn Yusoff said...

Rasp,
sis pun tau erk..
tapi mmg terangkat habis klu dpt pekena ni... lapo2 hehehe

Lyn Yusoff said...

Suria,
alaaaaa kesian along..

Mummydearie said...

Alamak, menikam kalbu. Kat rumah kampung dulu-dululah banyak betul pokok bacang ni. Baunya aje dah menusuk kalbu apalagi kalau dapat depan mata. Tang kerang ni aduhai, meleleh ni lap air liur (kurang sopan sungguh)!

Lyn Yusoff said...

Mummydearie,
mmg bau bacang ni kuat sungguh. sbb tu kita buat sambal jer. Klu mkn mcm tu mmg takde sapa nak makan..
cicah dgn kerang mmg good combination..