Pernah Tengok & Makan??

Korang pernah dgr tak buah belinjau?? Pernah tau tak mcm mane rupanya. Dulu Lyn pernah buat entry pasal buah belinjau ni. Sila click yer klu enggak tau. hehehehe

Tapi tu pasal buah belinjau yg direbus. Ni nak cerita pasal kerepek belinjau plak.

Pernah makan tak??

Rasa dia pahit2 skit…

IMG02001-20111018-1825Ni lah bentuk kerepek belinjau yg belum di goreng. Sekeping kerepek ni mengandungi 3 – 4 biji buah belinjau yg ditumbuk & dijadikan kerepek/empeng. Lyn pernah tgk dorang buat kerepek/empeng ni kat Majalah Tiga. Lama dah kot. Menarik plak tgk dorang buat. Hehehe

Mum kata sekilo pun agak mahal. Di sbbkan dia ringan, so sekilo tu mmg dpt byk.

IMG02003-20111018-1826Cara goreng nya sama seperti menggoreng keropok ikan tuh. Api jgn terlalu besar & kecik sgt. Pastikan minyak betul2 panas baru senang nak menggorengnya. Sekejap jer tau. Jgn lama2 plak. Klu lama nnti makin pahit plak.

Taraaaaaaa…….

IMG02005-20111018-1828Yg ni kerepek yg sudah siap goreng. Rasa dia lemak2 pahit. Lyn mmg tak berapa suka sangat, sbb dia pahit. Sekeping dua boleh lah masuk mulut. Lebih2 tak boleh. Makin pahit plak lidah ni. hehehee

Tapi yg gemar kerepek belinjau ni my mum & sis. Beli sekilo sebelum puasa ari tuh, sampai skrg tak habis2 lagi. Lagipun goreng skit2 jer. Klu goreng byk, takde sape nak habiskan. Membazir plak.

Mum kata pahit tu lah ubat.

*Ngeh ngeh ngeh ngeh*

8 comments:

atty's said...

kty suka giler belinjau nie, aritu ada kwn g bandung..dok kasi kopok ni ..kty sorg je yg balun ..

kdg beli kt petronas..pait2 lemak2 gitu rasanya

SURIA AMANDA said...

pernah makan..kopok ni pahit2 skit kan..

syanasaid said...

pernah makan & suke!!
org kata ni ala2 ubat sbb pahit kan

Lyn Yusoff said...

Kak Atty,
leh gang dgn my mum & sis..
hehehe
kat umah ni byk lagi yg tak goreng..
hehee

Lyn Yusoff said...

Suria,
lemak2 pahit..
sedap gak kan..

Lyn Yusoff said...

Syana,
pahit tu lah ubatkan..

sW33tdARLiNG said...

i pun tak suka makan.. but belinjau rebus tu i suka

Lyn Yusoff said...

Sw33tdarling,
gimme 5!!!!